December 01, 2018

Trip to Japan (PART 1)

In the Name of Allah Most Gracious Most Merciful

Destination : Japan
Date : 06 - 13 November 2018

Jom cerita pasal trip ke Jepun pulak. Alhamdulillah, bulan lepas kami sekeluarga selamat pergi dan balik dari Jepun. Seronok sangat pertama kali jejak kaki di negara matahari terbit ni. Nak cerita pasal preparation sebelum pergi tu memang boleh tahan. Banyak kena study. Pasal makanan halal, public transport, tempat-tempat yang nak pergi. Pasal itinerary semua kak ipar yang plan. My part cuma cari dan book guest house sepanjang kat sana. I used Airbnb untuk book guesthouses. Thanks sangat kat Adlina & husband yang banyak bagi tips dan share info penting untuk trip ke jepun ni. So sepanjang kami di Jepun, kami akan bermalam di Kyoto, Osaka dan Tokyo.

First thing first, kami ke sana dengan Vietnam Airlines. Lepas survey semua airlines, tiket Vietnam Airlines yang paling reasonable sebab dah include baggage dan meals. Cumanya, flight akan transit di Vietnam sebelum ke Osaka. Masa pergi kami transit di Hanoi untuk 3 jam, dan masa balik kami transit di Ho Chi Minh untuk 1 jam 30 minit. Ok la tu kan. Disebabkan kena naik 2 flight untuk sampai ke Osaka, jadi meal pun akan dapat 2x. Dari KL-Hanoi / Ho Chi Minh-KL, sememangnya semua penumpang akan dihidang makanan halal, tapi dari Hanoi-Osaka / Osaka-Ho Chi Minh, kami kena request makanan halal. Seminggu sebelum departure, perlu email pihak Vietnam Airlines untuk request Halal Meal. 

                                                                 2 tiket untuk 2 flights                                                            jom makan

 jom makan lagi 
view 30 minit sebelum touch down di Kansai Airport

Untuk makanan, banyak jugak bekalan yang kami bawak dari Malaysia. Beras, makanan dalam tin, makanan segera dan makanan ringan. Since makanan halal di Jepun memang mahal, tak mampu la nak makan di restoran setiap kali kan. Penuh satu luggage dengan bekalan makanan. Jadi risau pulak bila nak tempuh kastam di airport. Tapi Alhamdulillah, lepas je masa di bahagian kastam.

Sepanjang di Jepun, our main transport is public transport. Disebabkan kami akan touch down di Osaka, then ke Tokyo dan akan balik semula ke Osaka, kami perlu gunakan bullet train (Shinkansen). Harga tiket bullet train on the spot Osaka-Tokyo hampir RM500/adult sehala. Kalau nak travel intercity berulang kali, maka sangat lah perlu JR Pass untuk jimatkan kos. Once dah ada JR Pass ni, naik la segala train / bas under JR company ni berulang kali sampai cemuih sepanjang tempoh validity pass tu. Kami ambik pass untuk 7 hari. Untuk JR Pass, abang yang uruskan. Abang beli di JTB Penang Branch. Tapi hanya dapat 'exchange order' dan tukar kepada pass masa tiba di Jepun nanti. Masa tu harga pass adalah RM 1,107.00 per adult.

About the Japan Rail Pass

The Japan Rail (JR) Pass is a special pass valid for unlimited travel on Japan Railways(JR) transportation, including all JR trains (shinkansen “bullet trains” except “NOZOMI” and “MIZUHO” service. limited express trains, express trains and rapid or local trains)*, JR bus company local lines (JR Hokkaido Bus, JR Bus Tohoku, JR Bus Kanto, JR Tokal Bus , West Japan JR Bus, Chugoku JR Bus, JR Kyushu Bus) and the JR Miyajima ferry.
JR Pass holders can also use the Tokyo Monorail
The Pass is not valid for travel on express bus routes operated by JR bus companies

Kami sampai di KIX Airport, Kansai pada awal pagi. Our first pit stop is Kyoto. Sampai je di Airport, kami terus cari office JR Pass untuk tukar exchange order yang abang beli di JTP Penang tu kepada pass yang sebenarnya. Petugas kaunter akan tanya bila kita nak pass tu berkuatkuasa? Hari ni atau esok? Sebab ada je tourist yang nak letak date tertentu untuk start validity date pass tu. Kami mintak validate on spot sebab nak terus naik train ke Kyoto.

 exchange order untuk JR Pass
the real JR Pass
reserved seat ticket for shinkansen


No comments: