December 02, 2018

Trip to Japan (PART 3)

In the Nama of Allah Most Graceful MostMerciful

Day 3 (Tokyo)

Selepas check out dari guest house pagi ni, kami ambil cab ke Kyoto Station. Terus ke kaunter JR untuk ambil reserved seat shinkansen. Quite excited sebab this is our first time nak merasa naik bullet train. Untuk ke Tokyo, kami naik Hikari shinkansen dan perjalanan memakan masa 2 jam 40 minit untuk sampai ke Tokyo Station. Semasa dalam train berkesempatan juga lihat Gunung Fuji dari jarak jauh. SubhanAllah, cantik sangat. Pilot train akan buat announcement untuk inform passengers bila train akan melintasi view Gunung Fuji. Tapi frust tak dapat nak snap gambar Gunung Fuji sebab mamat seat sebelah dok conquer tepi tingkap. Sabo je lah. Aku ada baca tips di internet, katanya kalau nak dapat clear view of mt.Fuji semasa dalam shinkansen, make sure ambil seat di bahagian kiri train jika travel dari Osaka / Kyoto dan sebaliknya jika dari Tokyo. So, pegi la reserved seat train awal sehari dua dari tarikh nak travel tu. Kalau beli on the spot macam kami memang harapan la nak dapat best seat.

Dari Tokyo Station, kami cari train untuk ke Ryogoku pulak which is area guest house kami. Kami akan stay 5 hari di sini. Mulanya agak kalut jugak sebab belum pandai tengok lane, tambah pulak memang banyak lane di Tokyo Station. Nasib baik ada abang yang handal bab cari jalan dan baca peta. Untuk ke Ryogoku, perlu cari Yamanote Line dahulu dan turun di Akihabara, then ambil train ke Ryogoku di Chuo-Sobu Line. Since kami ada JR Pass, tak kalut dah nak beli tiket JR, cuma tunjuk pass kat petugas kaunter setiap kali lalu di kaunter masuk / keluar.  Di Tokyo, sepanjang masa sesak di stesen. Semuanya berjalan laju. Setiap kali naik train pun, tiap kali tu jugak padat dengan penumpang walaupun waktu malam. Well, Tokyo kan antara bandar paling padat dengan penduduk di dunia. Aku sebagai orang kampung yang selama ni hidup dalam suasana tenang aman damai permai di Malaysia memang naik pening kepala tengok berduyun manusia depan mata. Kalau kat Malaysia main redah je kan bila naik train, tapi di Jepun silalah berdisiplin. Nak naik train perlu beratur ikut line yang disediakan, dan naik escalator pun berdiri one side di belah kiri untuk bagi laluan kepada mereka yang nak berjalan laju. Ada sekali semasa dalam Family Mart, kami ditegur oleh sorang pakcik ni sebab tak berbaris masa nak berurusan di kaunter, bukan sengaja pun tapi sebab tak perasan pakcik tu berdiri kat garisan queue nun kat hujung kaunter. Cashier tu pun rasanya tak perasan pakcik tu berbaris kat tepi so dia hampir nak scan barang kami. Entah apa pakcik tu bebel kat cashier, kami mampu cakap sorry je. Depa tak bagi muka ye.

Our guest house @ Tokyo. 3 bilik tidur, lengkap dengan dapur

Guest house kami di Ryogoku sedikit jauh dari station. Agaknya dalam 1 KM kot. Tapi sebab banyak bangunan dan kedai sepanjang jalan, tak terasa jauh tu. Guest house kali ni besar sikit tapi agak lelah ye nak menapak sebab nun kat tingkat 4 paling atas. Lenguh kaki naik turun tangga. Dalam guesthouse cuma ada toilet. Bilik mandi pulak kat rooftop sekali dengan bilik laundry. Tapi rooftop tu hanya kami yang boleh access so tak risau la mandi. Sangat bersih ye guesthouse ni, puas hati. Lepas check in, kami cari restoran halal untuk lunch. Kali ni kami ke Ayam-Ya Okachimachi. Kami main pilih je dari order machine tu, entah tak tau la macam mana rasa kan. Kali ni dan pandai sikit pakai mesin order tu. Hehee. Alhamdulillah dapat jugak rasa ramen yang katanya the best ramen in town. Tapi memang sedap pun. Kedai ni walau agak kecil tapi selesa. Ada juga disediakan surau. Selesai makan, kami jalan-jalan sightseeing di kawasan berdekatan.

Day 4 (Disneyland, Maihama)

Semangat bangun pagi ni sebab nak ke Disneyland. Yayy! Cuaca pagi ni agak sejuk sebab baru lepas hujan. Breakfast hari ni kami cuma makan nasi goreng yang mak masak. Beras dan perencah nasi goreng all the way from Kuale. Dari Tokyo Station kami ambil Keiyo Line untuk ke Maihama Station. Memandangkan kat dalam Disneyland tu susah nak dapat makanan halal, so aku bawak bekal roti putih dengan tuna spread. Cukup la kot untuk lapik perut sementara tunggu dinner. Masa kat entrance Disneyland tu ada security check tau. Security suruh bukak beg nak check ada bawak benda-benda yang tak dibenarkan tak. Makanan luar tu antara benda yang dilarang la kan. Tapi sebab aku letak bekal roti ni dalam backpack dan terlindung dengan pashmina so boleh terlepas pulak.

Tiket Disneyland ni kami beli through KLOOK. Harga a bit murah dari harga walk in. Bila sampai di Maihama Station tu, ada agent Klook yang dah tunggu untuk kami redeem tiket. Dah dapat tiket boleh la terus jalan ke entrance Disneyland. Oh ya, aku baru tau once dah masuk park, boleh ye nak keluar sekejap tapi kena stamp kat tangan. Mana la tau nak keluar sekejap je untuk cari makanan. Aku ada baca servis penghantaran halal lunchbox untuk area Disneyland dari Facebook, tapi kena order 1 week prior. Kalau order servis tu boleh la keluar sekejap untuk makan kan, takde la kebulur nak tunggu sampai malam.

Masa kami pergi Disneyland ni, orang sangat ramai walaupun weekday. Jadi waiting time untuk satu-satu ride agak lama. Cuma masa parade berlangsung je queue kurang panjang. Dalam pamphlet ada state pukul berapa parade akan lalu, so sebelum parade memang nampak la sepanjang jalan orang dok bentang tikar sebab nak dapatkan the best spot untuk tengok perbarisan watak-watak disney yang popular tu. Kami tak tunggu sampai malam sebab agak lapar dan cuaca pun renyai-renyai. Balik tu dari Maihama Station, kami turun di Tokyo Station dan tukar train untuk ke Okachimachi Station. For dinner kami ke sebuah restoran India Pakistan. Restoran Sultan. Makan biryani. Ada yang order biryani kambing, ada jugak order biryani ayam. Alhamdulillah sedap sangat sebab perut memang betul-betul lapar. Portion makanan pun agak besar. Tak mampu nak habiskan sepinggan nasi biryani kambing tu. So aku mintak untuk bungkus. Masa kami datang tu, waiter kata ada discount 10% untuk setiap dinner set. Set biryani kambing yang aku order harganya 1000¥ dan ada side dish untuk nasi biryani dan mango lassi. Recommended.

Day 5 (Tokyo Sightseeing)

Plan asal nak menikmati keindahan Gunung Fuji di Kawaguchiko, tapi sebab kesuntukan masa so we decided untuk batalkan plan tu dan jalan-jalan sekitar Tokyo sahaja. Dari Ryogoku Station, kami turun di Akihabara Station dan tukar train untuk ke Shimbashi Station. Nak sightseeing sekitar Ginza. Ginza ni adalah area yang termahal di Tokyo dan terkenal sebagai Tokyo’s most high-end shopping district. Sepanjang jalan di Chuo Dori memang berderet kedai-kedai branded seperti LV, Gucci, Chanel, tapi ada jugak la affordable store untuk kami shopping. Kalau butik-butik mahal tu mampu tengok dan jeling dari luar je la.

Dah penat berjalan cuci mata, kami singgah lunch di restoran Luna Hala. Aku order grilled fish setmeal sebab lapar nasi. Dapat makan set ikan salmon yang fresh, memang sangat puas hati. Teringat-ingat pulak manisnya rasa ikan salmon panggang tu. Harga pun agak murah. Kedai ni sangat kecil dan berkongsi dengan kaunter reception hotel. Hanya sebuah meja panjang bar counter je. Restoran ni berhampiran dengan Tsukiji Fish Market.

Lepas makan kami berjalan di area Tsukiji Fish Market. Banyak street food di area ni tapi tak berani beli sebab was-was. Seronok tengok kepelbagaian makanan kat sini. Abah sempat beli ikan salmon untuk masak dinner nanti. Penangan makan salmon grill kat Luna Hala tadi. Harga sangat murah kalau nak dibandingkan dari yang aku selalu tengok kat pasaraya di Malaysia.

Dari Ginza, kami ke Akihabara pulak yang juga dikenali sebagai ‘Electric Town’. Kat sini cari la segala jenis alat elektronik, ada jer. Akihabara jugak tempat popular kalau nak cari benda berkaitan anime, games, manga, dan cosplay. Basically ni memang tempat wajib singgah la kalau ke Tokyo. Nak masuk semua kedai memang tak larat sebab kebanyakan kedai memang besar dan bertingkat-tingkat.

Penat berjalan kami balik ke guest house. Dinner malam ni agak special sebab abah yang masak. Hasil beli ikan salmon di Tsukiji Market siang tadi. Walaupun cuma perap sekejap dengan garam, rasa ikan tu MashaAllah sedapnya. Lauk tambahan ada sardin dan sambal goreng dari Malaysia. Lepas makan abang, kak ipar dan adik nak ke Shibuya pulak. Nak ke Shibuya Cross katanya. Tapi aku tinggal dengan si kecik tu, dia tidur. Kesian nak kejutkan. So aku pun babysit dia sambil tidur sekali.
dah bangun tidur, hadap youtube pulak, kaki tuuuuuu