December 02, 2018

Trip to Japan (PART 2)

In the Name of Allah Most Gracious Most Merciful

Day 1 (Arrival - Kiyomizudera Temple)

Our first pit stop is Kyoto. Masa ambil JR Pass tu, kami terus ambil tiket reserved seats untuk train ke Kyoto. Untuk ke Kyoto, kami naik Haruka Train dan perjalanan memakan masa 1 jam 15 minit dari Kansai Airport ke Kyoto Station. Tiba di Kyoto Station, dah start tengok orang tempatan bukan main ramai lagi dengan jalan lajunya. Yang berlari kejar train pun tak kurang ramai. Culture shock sekejap.

Sampai di Kyoto dah hampir tengahari, perut pun dah start berbunyi, melilau la kami cari restoran halal. Bila google restoran halal terdekat, kami decide untuk makan di restoran Ayam-Ya tapi sampai je depan restoran nampak ada tampal notis yang restoran tu tutup. So kami ke McDonalds je. Semua pakat makan filet o fish. Depan McD ada Family Mart, so aku beli Onigiri je dulu untuk lapik perut. Selesai makan, baru kami check in guest house, letak barang, dan terus proceed ke destinasi seterusnya. Guest house kami comel je dan agak compact. Cukup dengan dapur memasak dan mesin basuh. Ruang kosong yang ada cukup-cukup untuk sorang jalan je. Walaupun comel je guesthouse ni, tapi tetap convenience. Family mart pun cuma jarak 5 minit berjalan kaki.

Ini guest house kami di Kyoto. 2 tingkat dan ada 5 katil single

Kami ke Kiyomizudera Temple dengan bas. Dari jalan besar nak ke temple, penat juga nak berjalan sebab jalan mendaki. Sepanjang jalan ke atas, banyak kedai-kedai yang buat sewaan kimono.

Plan asal lepas ke Kiyomizudera, nak ke Inari pulak. Tapi semua dah kepenatan sebab tak dapat cukup tidur masa dalam flight. So kami berjalan kaki la balik ke guest house. Untuk dinner, abang dan kak ipar tapau nasi briyani kat restoran pakistan area guest house. Yang lain-lain dah tak larat dah nak keluar berjalan.

Day 2 (Sagano Romantic Train - Bamboo Forest - Fushimi Inari Taisha)

Awal pagi kami breakfast dulu di guesthouse. Beli roti putih dari Family Mart, makan dengan tuna spread bekalan dari Malaysia. Plan untuk hari ni nak ke Bamboo Forest Arashiyama dan Fushimi Inari Taisha. Lepas je breakfast kami cari train ke Arashiyama, tapi kami turun di JR Umahori Station sebab nak naik romantic train ke Bamboo Forest. Dari Umahori Station perlu jalan dalam 500m ke Kameoka Torokko Station untuk naik Sagano Romantic Train. Harga tiket Sagano Romantic Train ialah 620¥ dan masa kami beli tiket train, semua seat dah penuh so kami kena berdiri. Alang-alang dah kena berdiri kami mencilok ke coach sebelah yang paling hadapan which is open air punya coach. Baru best rasa angin yang boleh tahan sejuk. Pemandangan sepanjang perjalanan tu seriously amazing, tak puas rasanya tengok. SubhanAllah, sangat-sangat cantik tengok daun-daun pokok di musim luruh. Kami turun di Arashiyama Torokko Station untuk ke Bamboo Forest.

Di Bamboo Forest punya la ramai pelancong. Memang payah nak dapat gambar yang cantik sebab depan belakang sesak dengan pelancong. Mampu sightseeing je. Kami lunch kat sebuah restoran halal berhampiran, tak ingat apa nama restoran tu. Sempat snap gambar makanan je sebab lapar sangat. Masa ni agak tergagau sebab order semua thru machine. Kami 6 orang pun masing-masing confuse tak tau nak order apa. Tekan-tekan mesin, masuk duit, keluar resit dan serah kat kaunter, then baru order kami akan proceed ke kitchen.

Next, kami ke Arashiyama Station untuk balik ke Kyoto dan terus ke Inari. Keluar je dari JR Inari Station, jalan sikit dah nampak pintu utama Fushimi Inari Taisha, sebuah kuil di Fushimi Ward yang mempunyai beribu tiang-tiang oren yang dipanggil tori. Sebelum masuk kuil tu ternampak ada sorang Japanese pegang banner 'sewa kimono' untuk 3 jam. Yes, ejaan SEWA tu dia tulis dalam bahasa melayu ye. Sebabkan ejaan tu la terus aku, adik dan kak ipar terus pegi ke promoter tu. Bila lagi nak merasa pakai kimono kan? Wishlist tu. Untuk 3 jam kalau tak silap tak sampai 2000¥ termasuk tax. Dapat juga sekeping gambar 3R setiap seorang. Boleh la berangan jadi orang jepun berjalan di bawah ribuan tori sampai ke atas bukit. Staf di kedai tu pun sangat friendly, dan depa akan tolong kita pilih dan matchingkan kimono, obi belt, beg, sandal, sampai la make up dan setting rambut. Tapi kami tak la make up dan mendandan sebab dah bertudung. Depa jugak provide kami map dalam Inari tu dan siap bagitau kat spot mana yang cantik untuk bergambar. Memang terbaik la servis depa, Tip Top. Mula-mula pakai kimono tu agak sesak nafas jugak la sebab belah dalam kimono depa pakaikan bengkung apa entah then kat luar kimono pakai obi belt tu lagi. Berjalan pun dapat langkah ciput-ciput je dengan sandal tu. Such an experience. This is their website Kyoto Kimono Rental . Boleh tengok IG depa jugak Karenfushimiinari

ini la kedai sewa kimono tu, lupa pulak snap gambar promoter yg pegang banner 'Sewa Kimono' tu

Dah penat berjalan seharian, kami balik ke guest house. For dinner cuma beli nasi putih segera di Family Mart dan masak bekalan makanan dari Malaysia je. Jimat. Kemudian nak packing barang sebab esoknya nak check out dan ke Tokyo pulak.